cepezed ontwerpt momenteel twee overstapmachines: de Smart Mobility Hub (SMH) in Amsterdam en Mobiliteitshub XL (MHXL) in Utrecht. Vanwege de enorme schaal en de combinatie van functies zijn dit complexe opgaves. MHXL vormt straks ook nog eens de grens van een woonbuurt en SMH heeft een openbaar sportpark op het dak. Hoe gaan we daarmee om?
uitgekristalliseerd
Hubs zijn een relatief nieuw fenomeen, waardoor de definitie nog niet is uitgekristalliseerd. Vaak is het een kek woord voor een parkeergarage of transferium, maar die betekenis dekt de lading niet helemaal. In een echte hub stap je van de ene mobiliteit over naar de andere en je kunt er terecht voor compleet andere functies. Situeer je dergelijke hubs aan de rand van grote steden, dan vermindert het aantal auto’s in de stadscentra, waardoor het daar voor zowel bewoners als bezoekers prettiger is op straat. Door de extra functies wordt het rond de hub in de periferie niet unheimisch.
smh
De Smart Mobility Hub komt op een kavel van meer dan 42 duizend vierkante meter in Amsterdam Arena. Het wordt een gebouw van twee bouwlagen met halfopen gevels en een openbaar dakpark met sportvoorzieningen, mede gericht op de bewoners van de wijk Zuidoost. Via schachten valt daglicht tot op de begane grond, waar planten en bomen groeien. Een houten bouwvolume dat losstaat van de hoofddraagconstructie biedt plaats aan onder meer toiletten, een kiosk en een hostel.
smart
Op de begane grond van de SMH zijn negen perrons voor internationale buslijndiensten. Door die perrons, het daglicht, de standplaatsen voor taxi’s en de kiss & ride-zone doet SMH enigszins aan als een terminal. Het smart-aspect betreft vooral het programmeerbare in- en uitrijsysteem en de flexibele parkeerindeling voor 2100 (deel)auto’s en touringcars. Is er een evenement in bijvoorbeeld de Johan Cruijff ArenA of AFAS Live, dan wordt de indeling van de vakken daarop afgestemd.