In 2024 bestaat cepezed 50 jaar. We vieren dit onder meer met een lezingenserie waarin we reflecteren op (onze) architectuur. Afgelopen donderdag koppelde Véronique Patteeuw een aantal architectonische experimenten aan de oprichting van de Club van Rome. We hielden er het inspirerende gevoel aan over dat we met cepezed op de goede weg zijn.
construct
Als architectuurhistoricus weet Véronique als geen ander dat geschiedenis een construct is. De historische feiten zijn wat ze zijn, maar wordt er een verband geschetst dan is dat altijd iets van achteraf. En gekleurd. In haar lezing ‘Architecture In The Age Of Acceleration. Experiments Between High-Tech And Low-Tech’ stond zij stil bij architecten die met hun werk buiten de geijkte kunsthistorische lijn vallen. Bij haar geen ‘ismes’, maar experimenterende architecten en hun motieven.
blue marble
Motieven die te maken hebben met duurzaamheid krijgen rond 1970 vorm met de publicatie van verschillende rapporten en boeken, waaronder The Limits to Growth. Dit is de weerslag van een onderzoeksrapport van de Club van Rome, over de verwoestende gevolgen van ons gebruik van de aarde voor diezelfde aarde. De kwetsbaarheid van de planeet werd indertijd extra tastbaar door een noviteit: foto’s genomen vanuit de ruimte, waarvan Blue Marble uit 1972 (Apollo 17-missie) een van de bekendste is.
eco sciencefiction
In stripboeken en sciencefiction sloegen de geschetste doemscenario’s enorm aan. Er was zelfs sprake van een eigen genre, ‘eco sciencefiction’. Ook de oprichting van veranderingsgezinde actiegroepen als Greenpeace stamt uit deze tijd. Helaas lag dat voor de gevestigde politiek anders. De Verenigde Naties nodigden Aurelio Peccei van de Club van Rome in 1972 weliswaar uit voor een congres, senator Gaylord Nelson lanceerde Earth Day, en president Jimmy Carter plaatste in 1979 zonnepanelen op het Witte Huis, maar zijn opvolger Ronald Reagan haalde ze er net zo hard weer af. President Donald Trump bestond het in 2017 zelfs om uit het Verdrag van Parijs te stappen, het eerste mondiale verdrag gericht op het beperken van de klimaatverandering, dat twee jaar eerder was getekend.
parallelle architectuurgeschiedenis
Ook architecten zijn niet meteen geneigd om rekening te houden met de langetermijngevolgen van hun keuzes, geeft Véronique aan. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, weten wij bij cepezed als geen ander. Véronique merkt dat veel architectuurstudenten tegenwoordig kiezen voor activisme en helemaal niet meer willen bouwen. Gezien de prachtige, activistische architectuur uit het verleden vindt zij dat een gemiste kans. Des te belangrijker om die voorbeelden te laten zien: de parallelle architectuurgeschiedenis als een hart onder de riem. Door voor te sorteren op een manier van leven en de footprint en het gewicht van een gebouw zo klein en licht mogelijk te maken, kun je als architect heus een verschil maken.
1948
Die parallelle geschiedenis blijkt al in 1948 te beginnen. Architecte Eleanor Raymond en wetenschapper Maria Telkes ontwerpen dat jaar, op grond van eerdere experimenten van Telkes, een huis dat geheel verwarmd wordt met behulp van sodiumsulfaat (Glauberzout), het Dover Sun House. Een ander voorbeeld is Drop City, de nederzetting die vanaf 1960 werd gebouwd in het zuiden van Colorado. Op ideeën gebracht door de fantastische ontwerpen van Richard Buckminster Fuller ontwierp een groep enthousiastelingen voor Drop City koepelwoningen gemaakt van autopanelen. De oliecrisis van 1973 gaf de ontwikkeling van alternatieve manieren om energie op te wekken een belangrijke zwieper. Tegen die tijd was Drop City alweer verlaten…
construct
Als architectuurhistoricus weet Véronique als geen ander dat geschiedenis een construct is. De historische feiten zijn wat ze zijn, maar wordt er een verband geschetst dan is dat altijd iets van achteraf. En gekleurd. In haar lezing ‘Architecture In The Age Of Acceleration. Experiments Between High-Tech And Low-Tech’ stond zij stil bij architecten die met hun werk buiten de geijkte kunsthistorische lijn vallen. Bij haar geen ‘ismes’, maar experimenterende architecten en hun motieven.
blue marble
Motieven die te maken hebben met duurzaamheid krijgen rond 1970 vorm met de publicatie van verschillende rapporten en boeken, waaronder The Limits to Growth. Dit is de weerslag van een onderzoeksrapport van de Club van Rome, over de verwoestende gevolgen van ons gebruik van de aarde voor diezelfde aarde. De kwetsbaarheid van de planeet werd indertijd extra tastbaar door een noviteit: foto’s genomen vanuit de ruimte, waarvan Blue Marble uit 1972 (Apollo 17-missie) een van de bekendste is.
eco sciencefiction
In stripboeken en sciencefiction sloegen de geschetste doemscenario’s enorm aan. Er was zelfs sprake van een eigen genre, ‘eco sciencefiction’. Ook de oprichting van veranderingsgezinde actiegroepen als Greenpeace stamt uit deze tijd. Helaas lag dat voor de gevestigde politiek anders. De Verenigde Naties nodigden Aurelio Peccei van de Club van Rome in 1972 weliswaar uit voor een congres, senator Gaylord Nelson lanceerde Earth Day, en president Jimmy Carter plaatste in 1979 zonnepanelen op het Witte Huis, maar zijn opvolger Ronald Reagan haalde ze er net zo hard weer af. President Donald Trump bestond het in 2017 zelfs om uit het Verdrag van Parijs te stappen, het eerste mondiale verdrag gericht op het beperken van de klimaatverandering, dat twee jaar eerder was getekend.
parallelle architectuurgeschiedenis
Ook architecten zijn niet meteen geneigd om rekening te houden met de langetermijngevolgen van hun keuzes, geeft Véronique aan. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, weten wij bij cepezed als geen ander. Véronique merkt dat veel architectuurstudenten tegenwoordig kiezen voor activisme en helemaal niet meer willen bouwen. Gezien de prachtige, activistische architectuur uit het verleden vindt zij dat een gemiste kans. Des te belangrijker om die voorbeelden te laten zien: de parallelle architectuurgeschiedenis als een hart onder de riem. Door voor te sorteren op een manier van leven en de footprint en het gewicht van een gebouw zo klein en licht mogelijk te maken, kun je als architect heus een verschil maken.
1948
Die parallelle geschiedenis blijkt al in 1948 te beginnen. Architecte Eleanor Raymond en wetenschapper Maria Telkes ontwerpen dat jaar, op grond van eerdere experimenten van Telkes, een huis dat geheel verwarmd wordt met behulp van sodiumsulfaat (Glauberzout), het Dover Sun House. Een ander voorbeeld is Drop City, de nederzetting die vanaf 1960 werd gebouwd in het zuiden van Colorado. Op ideeën gebracht door de fantastische ontwerpen van Richard Buckminster Fuller ontwierp een groep enthousiastelingen voor Drop City koepelwoningen gemaakt van autopanelen. De oliecrisis van 1973 gaf de ontwikkeling van alternatieve manieren om energie op te wekken een belangrijke zwieper. Tegen die tijd was Drop City alweer verlaten…