Links klein
Engels Zoeken Mail
Rechts klein

productie moreelsebrug gestart

De Moreelsebrug komt steeds dichterbij. De afgelopen tijd hebben alle partijen hard gewerkt aan de afronding van het uitvoeringsgereed ontwerp. Door middel van 3d-engineering zijn alle hoeken en gaten in kaart gebracht en technisch uitgewerkt. De daadwerkelijke bouw is al gestart in juni, toen de aannemer het bouwterrein in gebruik heeft genomen en de eerste palen de grond in zijn gegaan. De brug is opgebouwd uit zes secties, die ieder op zich zijn samengesteld uit verschillende onderdelen.  Deze worden vrij van weersinvloeden en andere mogelijke verstoringen onder optimale omstandigheden geprefabriceerd in Friesland. Vervolgens komen zij kant en klaar op de bouwplaats aan en hoeven daar alleen nog gemonteerd te worden. De werkzaamheden op locatie blijven zo tot een minimum beperkt.

Het basismateriaal van de brughuid bestaat uit 12 mm dikke staalplaat en wordt computergestuurd gesneden. Eveneens grotendeels geautomatiseerd worden de verschillende onderdelen vervolgens aaneen gelast en daarna voorzien van een beschermende coating. De sectie nu in productie is 39 meter lang en bestaat uit twee parallelle trogliggers, V-vormige draagpylonen en stalen boombakken. De pylonen zijn circa acht meter hoog. De boombakken komen onder het brugdek, in de middenzone tussen de trogliggers. De bomen zelf zijn opgekweekt in Limburg en circa zeven meter hoog. Zij zijn inmiddels uitgegraven en in doorwortelbare bakken geplaatst zodat de wortels vast kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving. Wortelverankeringen, waterafvoeren, een bevloeiingssysteem en speciaal boomgranulaat dragen daar verder bij aan een optimale groeiplaats.

Gezamenlijk vormen de delen die nu in productie zijn straks de brugoverspanningen ter plaatse van busstation West. Deze zijn in november klaar en gaan dan op transport naar Utrecht. Het transport vindt zowel over de weg als over het water plaats. De onderdelen zijn hierdoor zo groot mogelijk aan te leveren, wat de montagetijd op locatie minimaliseert. De tijd en ruimte om de delen boven het drukke spoor te plaatsen is immers beperkt. De brugdelen worden voornamelijk tijdens de weekenden geplaatst in korte treinvrije perioden. Het treinverkeer wordt dan omgeleid naar de andere helft van het spoortracé. Afbouw van de brug met bijvoorbeeld glazen balustrades, elektra-aansluitingen et cetera vindt plaats wanneer de brugdelen eenmaal staan. De oplevering en ingebruikname van de Moreelsebrug is voorzien voor eind 2016.

Links klein
Rechts klein