vorige pagina
english zoeken route & contact
volgende pagina

column: ontwrichting

Wees gerust, dit wordt niet een uiteenzetting over stevige sportblessures of sociale problemen in achterstandswijken. Als ik de (bouw)media goed begrijp moet er veel ontwricht worden om groei en verandering in de bouw te stimuleren. Nu begrijp overigens ik niet goed waarom het een doel zou zijn om de bouw te veranderen. Dat is alleen maar zinvol als dat ook een verbetering inhoudt. Maar goed, waar slaat dat ontwrichten nu op? De term roept in elk geval meer nare dan prettige beelden op. Vandaar dat waarschijnlijk ook hier weer een hippe Engelse term wordt ingezet: disruption. Bekt lekker maar ik houd er nog steeds niet echt een positief gevoel aan over.

Na wekenlang getergd te zijn door radiocommercials over ware businessseminars over het onderwerp heb ik me er maar eens in verdiept. Bedrijven die op dit moment ‘’disruptive’’ te werk gaan zijn bijvoorbeeld taxibedrijf Über of muziekdienst Spotify. In de kern kannibaliseren ze de huidige taxi- respectievelijk muziekmarkt door radicaal anders te werk te gaan en stimuleren daarmee nieuwe verdienmodellen. Zo zorgen ze per saldo voor meer voordeel voor de consument. Dat zette me aan het denken. Welke kannibaal kent de bouwsector op dit moment? Is er überhaupt een bouwgerelateerd bedrijf dat dat aandurft? Het zal aan mij liggen, maar ik ken ze niet.

Nee, de sector heeft al moeite om met voortsnellende wetgeving en veranderende contractvormen om te gaan. Laat staan om iets radicaal anders te doen. Laten we in de bouwsector beginnen bij het begin: bij innovatie. Dit brede gebied tussen aanpassing en uitvinding bevat al voldoende uitdagingen om nog even voort te kunnen bouwen. Voorlopig nog maar even geen ontwrichtende bijeenkomsten.


Joost Heijnis, bouwtechnoloog cepezed, Delft

Gevelbouw 2 2016

vorige pagina
volgende pagina