vorige pagina
english zoeken route & contact
volgende pagina

hoogste punt nieuwe pier schiphol

Vorige week woensdag 24 juli bereikte de temperatuur in Nederland een recordhoogte en tegelijk werd op Schiphol het hoogste punt van de nieuwe A-pier gevierd. In aanwezigheid van ruim 200 genodigden hesen Schiphol en Bouwpartner Ballast Nedam/TAV Construction samen de vlag. Ook werd een kapfooi aan de bouwvakkers overhandigd. Met het bereiken van het hoogste punt is de drie verdiepingen tellende pier weer een stap verder in zijn realisatie.

André van den Berg, commercieel directeur van de Royal Schiphol Group, hield een speech en noemde het constructief geraamte ‘Technisch Lego’ voor volwassenen. Van den Berg besteedde ook aandacht aan de goede onderlinge samenwerking tussen de (bouw)partners en noemde hen trots ‘het A-team’. Ook projectmanager Devrim Omer van Ballast Nedam/TAV Construction hield een korte speech, waarin hij onder meer de energie op de bouwplaats prees. cepezed en cepezedinterieur maken deel uit van het internationale en integrale ontwerpteam onder coördinatie van het Amerikaanse AECOM.

Om tegemoet te komen aan de dynamiek van een luchthaven als Schiphol is de ultramoderne pier ontworpen op zoveel mogelijk flexibiliteit. Acht nieuwe gates bieden straks plek aan zowel narrow-body als wide-body vliegtuigen. Ook is het gebouw geschikt voor diverse passagiersstromen tegelijkertijd; Schengen, Non-Schengen, screened en unscreened. Voor een sterke relatie tussen binnen en buiten, maximale toetreding van daglicht en een groot gevoel van ruimtelijkheid bestaat de volledige gevel uit hoogisolerend glas. Qua duurzaamheid wordt onder meer gebruik gemaakt van biomateriaal, hergebruikt plastic, 5.000m² aan zonnepanelen, regenwater voor het doorspoelen van toiletten en een koude-warmteopslag voor koelen en verwarmen.   

feiten & cijfers

55.000 m² vloeroppervlakte
5.000 ton staal
1.200 heipalen
100.000 bouten
4.200 balken
8 gates
33 liften
29 roltrappen
en 15 rolpaden
voor 14.000.000 passagiers per jaar!

De ingebruikname van de nieuwe A-pier staat gepland voor eind 2020.  

vorige pagina
volgende pagina