menu sluiten

spoorzone tilburg: aangenaam en overzichtelijk

lucas van der wee | cepezed

De transitie van de Tilburgse spoorzone nadert zijn voltooiing. Het gebied ging de afgelopen tien, vijftien jaar drastisch op de schop. Het monumentale station is gerenoveerd, en aan de centrumzijde kwam een nieuw busstation. Tussen de noord- en zuidkant van het station is een extra verbinding gelegd en aan beide zijden van het spoor kwam een fietsenstalling. cepezed was al die tijd betrokken.

spoorzone
De Tilburgse spoorzone staat sinds kort bekend om de Loc-hal, met de plaatselijke bibliotheek, en andere spannende gebouwen. Zij staan op het voormalige fabrieksterrein aan de noordkant van het spoor. De straten, fietspaden en pleinen liggen er inmiddels al zo vanzelfsprekend bij dat je haast zou vergeten dat ook zij helemaal nieuw zijn. cepezed maakte het ontwerp voor het nieuwe busstation en de twee nieuwe fietsenstallingen in de spoorzone, begeleidde de renovatie van het monumentale stationsgebouw met zijn kenmerkende ‘kroepoekdak’, en dacht samen met Atelier Quadrat na over het herordenen van de verkeersstromen en de inrichting van de openbare ruimte.

stationspassage
Mede gezien de wat onoverzichtelijke en shabby oude situatie staan samenhang en levendigheid bij de herinrichting voorop. De spoorzone moet een prettig gebied worden, waar het aangenaam zindert. Dit vraagt om een heldere organisatie van de drukke verkeerstromen van bussen, auto’s, fietsers en voetgangers. Omdat een stationspassage voor voetgangers, onder het spoor door, de ruimtelijke relatie tussen de binnenstad en Tilburg Noord aanzienlijk zou versterken, en de aantakking van die stadsdelen op het station zou verbeteren, stelden cepezed en Atelier Quadrat voor het station in te zetten als ‘interwijkverbinding’.

verblijfskwaliteit
Voor de voetgangers die het station gebruiken als verbinding zijn beide kanten van het station even belangrijk. Daarom zijn de noord- en de zuidingang allebei als een hoofdingang ontworpen. Hetzelfde geldt voor de twee entreepleinen, al zien zij er expres niet hetzelfde uit. Ook het opsplitsen van de gevraagde fietsenstalling in een noord- en zuidstalling zorgt ervoor dat beide zijdes van de spoorzone even belangrijk blijven (en even goed bereikbaar). De hele stationszone is ingericht met veel groen en zitmogelijkheden.

busstation
Bij het busstation zijn zitplekken en plantenbakken vernuftig geïntegreerd in de haltes op de perrons. Het meest opvallende is de luifel, die veel meer doet dan bescherming bieden voor zon en regen. ’s Avonds functioneert de luifel als een groot armatuur, die gevoed wordt door geïntegreerde zonnepanelen. Zij wekken voldoende energie op voor de verlichting en de digitale informatieborden, het verwarmen van de bankjes en de elektriciteit voor de personeelsruimte en het OV-servicepunt. De ranke kolommen van plaat- en stripstaal dragen de luifel, dienen tevens als hemelwaterafvoer en huizen de elektrische bekabeling. Bewegingsmelders in de luifelrand reageren op de aanwezigheid van bussen en reizigers.

rijksmonument
De gemeente, het kwaliteitsteam van de spoorzone, Bureau Spoorbouwmeester, ProRail en NS, maar bijvoorbeeld ook de ontwikkelaars van de nieuwe appartementenblokken aan de noordkant van de spoorzone, zijn van begin af aan meegenomen in de ontwerpoverwegingen. Die nauwkeurige afstemming was cruciaal gezien de complexiteit van de opgave. Niet alleen ging het om een modern rijksmonument, het trein- en busverkeer kon ook niet te lang stilgelegd worden. Daarom werd de stationspassage als eerste uitgevoerd – dat gaf lucht en ruimte om een tijdelijk busstation te realiseren. cepezed legt momenteel de laatste hand aan de kap en balustrade van het perron van spoor 4 en de renovatie het voormalige seinhuis, dat een nieuwe functie krijgt als relaishuis.

lucas van der wee | cepezed
lucas van der wee | cepezed
lucas van der wee | cepezed
lucas van der wee | cepezed
léon van woerkom | cepezed
lucas van der wee | cepezed