menu sluiten

Moreelsebrug

bekijk

Moreelsebrug 

De Moreelsebrug is geopend in december 2016. De prefab fiets- en voetgangersbrug is een spooroverspanning naast Utrecht Centraal Station en verbindt de Croeselaan en het Moreelsepark. Het ontwerp van cepezed onderscheidt zich onder meer door de integratie van bomen in het stalen ontwerp.

  • opdrachtgever(s)
  • gemeente utrecht en prorail
  • locatie
  • Utrecht
  • gebruiker(s)
  • publiek
  • expertise
  • architectuur
cepezed
ossip van duivenbode

Voortzetting van de stedelijke ruimte  

Het ontwerp van cepezed kenmerkt zich door een overspanning in één helder, ruimtelijk gebaar. De langgerekte esplanade heeft een hoge gebruiks- en verblijfskwaliteit, die onder meer wordt gerealiseerd door de lichte dubbele curve, de materialisatie, detaillering en de integratie van bomen.

Technisch gezien bestaat de brug uit twee grote liggers met een middengebied daartussen. De verschillende zichtlijnen en oriëntaties komen voort uit en sluiten aan op de gegeven stedenbouwkundige situatie. Zo fungeert de Moreelsebrug meer als een hoogwaardige voortzetting van de stedelijke ruimte dan specifiek als infrastructureel object.

Jannes Linders
cepezed
cepezed

bomen-brug  

De bomen op de brug vormen een verhoogde verlenging van de bomen die al aanwezig zijn op de aansluitende routes naar en vanuit de binnenstad. De brug geeft zo een ervaring van eenheid en continuïteit die bijdraagt aan de vanzelfsprekendheid van het gebruik. De verlichting, is bescheiden en opgenomen in de handrail en het wegdek. Dit draagt eveneens bij aan de herkenbaarheid, esthetiek en functionele logica; een sfeervolle, langgerekte lichtcontour met een van onder aangelichte bomenrij toont al van ver de aanwezigheid en het doel van de spooroverspanning.

lucas van der wee | cepezed
lucas van der wee | cepezed
lucas van der wee | cepezed

Voorbeeld voor Vancouver  

Mark Hume, journalist bij de Canadese krant The Globe and Mail, zag in de Moreelsebrug direct mogelijkheden voor de stad Vancouver: ‘This bridge,’ schreef Hume, ‘is not just a bridge, it’s an architectural statement, a beautiful structure with graceful lines that opens up a pleasant, treed boulevard in the middle of a busy city. A bridge like that over False Creek would be a tourism magnet and would extend Vancouver’s remarkable public waterfront.’

lucas van der wee | cepezed
Jannes Linders

partners

  • opdrachtgever: gemeente utrecht & prorail
  • constructies: abt
  • installaties: arup
  • hoofdaannemer: colijn beton- en waterbouw
  • staalconstructie: solidd steel structures
  • balustrades: octatube
contact
mail bd@cepezed.nl of 
bel ons business development team op +31 (0)15 2150000