menu sluiten

OV-knooppunt Tilburg

bekijk

OV-knooppunt Tilburg 

Het station in Tilburg was al jaren onoverzichtelijk en onvoldoende ingericht op de toegenomen hoeveelheid bus- en treinreizigers. cepezed ontwierp het vernieuwingsplan met onder meer een nieuwe tunnel, een nieuw busstation, twee fietsenstallingen en een uitbreiding van het treinstation met een extra perron.

  • opdrachtgever(s)
  • Gemeente Tilburg en ProRail
  • locatie
  • Tilburg
  • gebruiker(s)
  • publiek
  • discipline(s)
  • cepezed

De oude situatie  

Het stationsgebied in Tilburg kende een aantal belangrijke, samenhangende zwakheden. Zo was het er lastig oriënteren en was er weinig ruimte voor voetgangers. Door de verkeersopzet en de stallingsplaatsen voor auto’s, taxi’s en fietsen was de ruimtelijke relatie tussen stad en treinstation moeizaam.

Bovendien werd het westelijk gelegen busstation te klein en deden zich daar door onoverzichtelijke loop- en rijroutes onveilige situaties voor.

léon van woerkom | cepezed
lucas van der wee | cepezed

Plan voor de nieuwe situatie  

Binnen een besloten prijsvraag ontwierp cepezed een vernieuwingsplan. De jury was vooral onder de indruk van de evenwichtige combinatie van ruimtelijke, architectonische, logistieke en commerciële kwaliteiten. Daarnaast had de jury veel waardering voor cepezeds kijk op het proces en de samenwerking met onder meer de gemeente, ProRail en de NS. Het plan sloot bovendien goed aan bij het gewenste boulevardconcept van de gemeente.

lucas van der wee | cepezed
cepezed

Prefab tunnel  

Voor de verwerking van het groeiend aantal reizigers is een volledig nieuwe, 6,6 miljoen kilo wegende tunnel prefab onder de spoorbanen en perrons door geperst. Deze bevat de opgangen naar de treinen, maar ook winkeltjes en kiosken. Bovendien is het een interwijkverbinding van de stad naar het voormalige NS-terrein aan de noordkant.

léon van woerkom | cepezed
lucas van der wee | cepezed

Moderne terugkeer naar het oorspronkelijke ontwerp  

Verstorende toevoegingen aan het station uit meer dan vijftig jaar gebruik zijn verwijderd. De kracht en helderheid van het oorspronkelijke ontwerp door Koen van der Gaast (1923-1993) zijn weer helemaal teruggebracht. De spectaculaire dakconstructie is daarbij in zijn geheel behouden.

lucas van der wee | cepezed
cepezed

strak en abstract  

Onderdeel van de renovatie van station Tilburg is een nieuw treinperron. Voor het ontwerp hiervan is gekozen voor een strakke overkapping, om zo min mogelijk af te leiden van het iconische en monumentale dak van het station. Er is in het ontwerp gekeken naar minimale obstakels op het perron, waardoor er maximale ruimte is voor de reiziger. Alle installaties zijn netjes weggewerkt in de plafondconstructie, die makkelijk toegankelijk is voor service en schoonmaak. Een middenstrook in de overkapping zorgt voor natuurlijk daglicht op het perron.

Ruimte voor fiets en bus  

Het autoverkeer en de parkeerplekken buiten zijn teruggedrongen. Voor aan beide kanten van het spoor zijn grote fietsstallingen gecreëerd die naadloos in de nieuwe, ruimere stedenbouwkundige setting passen.

Ook is er een nieuw, 0-op-de-meter busstation gemaakt. Passagiers kunnen hier overdekt en in een groen ingerichte omgeving op hun bus wachten. De vele bomen en planten verhogen ook aanzienlijk de verblijfswaarde van de overige openbare ruimte rondom het station.

Lucas van der Wee

partners

  • opdrachtgever: gemeente tilburg
  • stedenbouwkundig ontwerp: atelier quadrat
  • constructies: antea group
  • installaties, bouwfysica & duurzaamheid: antea group
  • hoofdaannemer: besix
  • gevels: lieftink, znr

prijzen & nominaties

  • Dak van het jaar | 2019 | Busstation