menu sluiten

Porsche Zentrum Stuttgart 

Eind jaren '90 brak voor Porsche een nieuw, succesvol tijdperk aan. cepezed vertaalde de hervonden bezieling naar het Porsche Zentrum Zuffenhausen in Stuttgart, de thuisbasis van het Duitse automerk. Het ontwerp werd in 2000 gerealiseerd en geldt sindsdien als standaard voor de Porsche Corporate Identity.

  • opdrachtgever(s)
  • porsche ag
  • locatie
  • Stuttgart
  • gebruiker(s)
  • porsche ag
  • expertise(s)
  • cepezed

Gebouw en product vullen elkaar aan  

Het nieuwe Porsche Zentrum heeft een sobere maar hoogwaardige uitstraling die de perfectie van Porsche prachtig tot uitdrukking brengt. Vorm, techniek en imago sluiten naadloos op elkaar aan.

Het ontwerp laat voorbijgangers verlangen naar de binnenkant. Het klantencentrum draagt daarmee de gevoelens over die verbonden zijn aan het merk Porsche.

Gebouw en product vullen elkaar aan
fas keuzenkamp
cepezed

Gevel met roestvaststalen huid  

Voor een topmerk als Porsche zijn de volglazen gevels die je bij veel autoshowrooms ziet eigenlijk te alledaags. Daarom is de twaalf meter hoge gevel grotendeels gesloten uitgevoerd als gladde, roestvrijstalen huid. Alleen de plint is volledig transparant.

Het gebogen gevelprofiel weerspiegelt de beheerste perfectie en de welgevormde contouren van de sportwagens. Tegelijkertijd laat de gebogen gevel het gebouw samensmelten met zijn stedelijke omgeving.

Gevel met roestvaststalen huid
fas keuzenkamp
cepezed

Auto's in de spotlight  

Overdag ontvangen de auto’s van bovenaf natuurlijk licht via grote lichtstraten in het dak, waardoor ze er precies zo uitzien als op straat.
’s Avonds zorgen de donkere vloer en achterwand van de toonzaal voor een theatraal effect dat de auto’s nog exclusiever en begeerlijker maakt.

Naast een showroom bevat het gebouw kantoren, garagewerkplaatsen en magazijnen.

Auto's in de spotlight
fas keuzenkamp
cepezed

Aan de lopende band  

Het winnende cepezed-ontwerp geldt sinds de realisatie in 2000 als standaard voor de architecturale Porsche Corporate Identity. De honderden vestigingen van het prestigieuze automerk die na 2000 gebouwd zijn, zijn gebaseerd op het klantencentrum in Stuttgart.

Naar aanleiding van dit project in Stuttgart gaf Porsche cepezed ook opdracht om de Cayenne-fabriek in Leipzig te ontwerpen.

Aan de lopende band
fas keuzenkamp

partners

  • opdrachtgever: porsche ag
  • interieurontwerp: cepezed
  • constructies: leonardt andrä & partner
  • hoofdaannemer: kilian & hagmann
klik om door te gaan