porsche kundenzentrum, stuttgart, duitsland
Na een
aantal minder succesvolle decennia stelde autofabrikant Porsche eind 1980’er
jaren de Nederlander Harm Lagaay aan als hoofd van de ontwerpafdeling en haalde
kort daarna topman Wendelin Wiedeking terug naar het bedrijf. Het tweetal
stroomlijnde zowel de ontwerpen als de productie, waarmee het bedrijf weer
succesvol werd en grote aantallen auto’s verkocht. Het nieuwe elan moest zich
ook vertalen in de dealerarchitectuur, waarvoor het nieuwe Porsche Zentrum
Zuffenhausen in thuisbasis Stuttgart de blauwdruk moest vormen. Het
cepezed-ontwerp dat de internationale competitie won, geldt sinds de realisatie
in 2000 dan ook als standaard voor de architecturale Porsche Corporate
Identity. Geënt op dit klantencentrum direct nabij de Porsche-fabriek zijn
inmiddels honderden vestigingen van het prestigieuze automerk verrezen. De
sobere maar hoogwaardige uitstraling laat de perfectie van het Porsche-product
prachtig uitkomen. Vorm, techniek en imago sluiten naadloos op elkaar aan. Naast
een showroom bevat het gebouw kantoren, garagewerkplaatsen en magazijnen. Omdat
de volglazen etalagefaçades van veel hedendaagse autoshowrooms voor een
stijlvol topmerk als Porsche eigenlijk te banaal zijn, is de twaalf meter hoge
gevel grotendeels gesloten uitgevoerd als gladde, roestvaststalen huid met
eenzelfde onderkoelde volmaaktheid als de auto’s binnen. Alleen de plint is
uitgevoerd in glas. Het gebogen gevelprofiel integreert het gebouw
vanzelfsprekend in de stedenbouwkundige context en echoot daarnaast de
welgevormde contouren van de sportwagens binnen. Zorgvuldig gedetailleerd is
het centrum neergezet in strakke, heldere lijnen zonder overbodige
versierselen, maar met een fascinerende aantrekkingskracht die doet verlangen
naar wat binnen wordt getoond. Het klantencentrum draagt daarmee vooral de
gevoelens over die verbonden zijn aan het merk Porsche. Gebouw en product
concurreren niet, maar vullen elkaar natuurlijk aan. Overdag ontvangen de
auto’s van bovenaf natuurlijk licht via grote lichtstraten in het dak, waardoor
ze er precies zo uitzien als op straat. ’s Avonds bij kunstlicht
bewerkstelligen de donkere vloer en achterwand van de toonzaal een theatraal
effect dat de auto’s nog exclusiever en begeerlijker maakt. Naar aanleiding van
dit project in Stuttgart liet Porsche cepezed ook de Cayenne-fabriek in Leipzig
ontwerpen.
stuttgart-zuffenhausen / duitsland
opdrachtgever
dr. ing. h.c. f. porsche ag, stuttgart