Links klein
Engels Zoeken Mail
Rechts klein

porsche kundenzentrum, stuttgart, duitsland

Na een aantal minder succesvolle decennia stelde autofabrikant Porsche eind 1980’er jaren de Nederlander Harm Lagaay aan als hoofd van de ontwerpafdeling en haalde kort daarna topman Wendelin Wiedeking terug naar het bedrijf. Het tweetal stroomlijnde zowel de ontwerpen als de productie, waarmee het bedrijf weer succesvol werd en grote aantallen auto’s verkocht. Het nieuwe elan moest zich ook vertalen in de dealerarchitectuur, waarvoor het nieuwe Porsche Zentrum Zuffenhausen in thuisbasis Stuttgart de blauwdruk moest vormen. Het cepezed-ontwerp dat de internationale competitie won, geldt sinds de realisatie in 2000 dan ook als standaard voor de architecturale Porsche Corporate Identity. Geënt op dit klantencentrum direct nabij de Porsche-fabriek zijn inmiddels honderden vestigingen van het prestigieuze automerk verrezen. De sobere maar hoogwaardige uitstraling laat de perfectie van het Porsche-product prachtig uitkomen. Vorm, techniek en imago sluiten naadloos op elkaar aan. Naast een showroom bevat het gebouw kantoren, garagewerkplaatsen en magazijnen. Omdat de volglazen etalagefaçades van veel hedendaagse autoshowrooms voor een stijlvol topmerk als Porsche eigenlijk te banaal zijn, is de twaalf meter hoge gevel grotendeels gesloten uitgevoerd als gladde, roestvaststalen huid met eenzelfde onderkoelde volmaaktheid als de auto’s binnen. Alleen de plint is uitgevoerd in glas. Het gebogen gevelprofiel integreert het gebouw vanzelfsprekend in de stedenbouwkundige context en echoot daarnaast de welgevormde contouren van de sportwagens binnen. Zorgvuldig gedetailleerd is het centrum neergezet in strakke, heldere lijnen zonder overbodige versierselen, maar met een fascinerende aantrekkingskracht die doet verlangen naar wat binnen wordt getoond. Het klantencentrum draagt daarmee vooral de gevoelens over die verbonden zijn aan het merk Porsche. Gebouw en product concurreren niet, maar vullen elkaar natuurlijk aan. Overdag ontvangen de auto’s van bovenaf natuurlijk licht via grote lichtstraten in het dak, waardoor ze er precies zo uitzien als op straat. ’s Avonds bij kunstlicht bewerkstelligen de donkere vloer en achterwand van de toonzaal een theatraal effect dat de auto’s nog exclusiever en begeerlijker maakt. Naar aanleiding van dit project in Stuttgart liet Porsche cepezed ook de Cayenne-fabriek in Leipzig ontwerpen.
stuttgart-zuffenhausen / duitsland

opdrachtgever
dr. ing. h.c. f. porsche ag, stuttgart

Links klein
Rechts klein