vorige pagina
english zoeken route & contact
volgende pagina

pendelparking aalst

Een belangrijk onderdeel van de stationsontwikkeling Aalst is de realisatie van de nieuwe pendelparking net ten noord-westen van het treinstation. Waar in de huidige situatie bijna de gehele site gebruikt wordt als parkeerterrein voor (trein)forensen uit de regio Aalst zal de nieuwe parking ruimschoots dezelfde capaciteit bevatten binnen een footprint van slechts 3.450m². Gelegen tussen Brussel en Gent is Aalst voor forensen gunstig gesitueerd; richting Aalst is de verkeersdrukte beperkt en kunnen mensen aldaar op de trein overstappen op weg naar hun werk in de twee voornoemde steden. Ook Aalst zelf is betreft bereikbaarheid een voordelige vestigingslocatie voor vele bedrijven.
De pendelparking biedt straks 900 parkeerplekken in een langgerekt driehoekig gebouw van zeven lagen hoog (waarvan één laag ondergronds) en met een totaaloppervlak van 24.526m². De toegang tot de parking geschiedt middels een ondergrondse tunnel die vanaf de Tragelweg wordt ontsloten. De opbouw van de garage als dubbele helix levert een acht-vorm als plattegrond. Parkeren vindt plaats op de hellingbanen; alleen de twee gebouwkoppen hebben vlakke parkeervelden. In het hart van het gebouw zijn de hellingbanen met elkaar verbonden. Deze layout geeft binnen de gebouwcontour en de zeer compacte kavel de meest efficiënte parkeerrato (auto’s per oppervlak) met behoud van ruimtelijk kwaliteit, voldoende daglichttoetreding, goede oriëntatie en sociale veiligheid. De twee driehoekige vides dragen ook sterk bij aan die aspecten.
De pendelparking kent een centraal entreetrappenhuis aan de zijde van het station. Twee aanvullende trappenhuizen worden automatisch ontgrendeld in het geval van een calamiteit. Het gebouw is volledig uit prefab betonnen elementen opgebouwd (kolommen, balken en kanaalplaatvloeren). De gevel is vervaardigd van verduurzaamd naaldhout dat een mooie natuurlijke uitstraling heeft en onderhoudsvrij is. De combinatie van variërende afmetingen in lengte en diepte van de gevellamellen geven alle façades een speels en dynamisch beeld, steeds veranderend naar gelang de kijkrichting en afstand tot het gebouw. De om-en-om aangebrachte lange horizontale open banen articuleren de schaal van de parking. Op begane grond niveau is de gevel opgebouwd uit brede profilit beglazing. Samen met de al genoemde vides zorgt de open gevelstructuur voor een goede natuurlijke ventilatie van de gehele parking en een ruime daglichttoetreding. Voor de verlichting ’s avonds worden energiezuinige ledlampen toegepast.

aalst / belgië

opdrachtgever
denderoever nv

vorige pagina
volgende pagina