vorige pagina
english zoeken route & contact
volgende pagina

fietsenstallingen ov-knooppunt tilburg

Ontwerp voor twee grote nieuwe fietsenstallingen aan weerszijden van de treinsporen bij station Tilburg. Het project is integraal deel van de totaalmodernisatie van het OV-knooppunt Tilburg. Daartoe behoren ook een nieuw, zelfvoorzienend busstation, de restauratie van het rijksmonumentale stationsgebouw oorspronkelijk ontworpen door Van der Gaast en de uitbreiding daarvan, onder meer met een interwijktunnel en een extra vierde perron inclusief overkapping. Deze zijn alle eveneens door cepezed ontworpen.

De stallingen hebben ieder twee lagen en gaan gezamenlijk plaats bieden aan ruim 7.000 tweewielers. Het transport tussen de verdiepingen vindt plaats via fietstrappen en tapis roulants (rolbanden). Naast fietsenrekken gaan de stallingen een serviceruimte voor kleine reparaties bevatten en is er plek voor zo’n 200 OV-fietsen. De stallingen worden straks permanent bewaakt en reizigers kunnen hun fiets straks de eerste 24 uur gratis parkeren. 

De stallingen zijn zorgvuldig ingepast in hun omgeving en afgestemd op de hoogte onder het markante en iconische ‘kroepoekdak’ van het station, dat vanuit alle gezichtspunten steeds beeldbepalend blijft. Aan de noordkant ligt een deel van de stalling onder en een deel ervan grenzend aan het toekomstige vierde perron. Aan de stadskant op het zuiden ligt een deel van de stalling onder en een deel ervan op het monumentale postperron met zijn bijzondere constructie van betonnen y-kolommen. ’s Zomers zorgen bomen langs de Spoorlaan voor schaduw aan deze zuidkant.

Met een hoogwaardige materialisatie en verfijnde detaillering hebben de stallingen inmiddels al de geuzennaam ‘fietshotel’ verworven. De gevelconstructie bestaat uit zwarte staalprofielen met geïntegreerde hemelwaterafvoer. De schil is van glas, dat grotendeels transparant is en lange zichtlijnen biedt, maar op delen is voorzien van zichtwerende folie. De plint is van beton en vormt tevens de aanrijdbeveiliging. De stallingen zijn uitnodigend en lichten ’s avonds op, waarmee ze ook bijdragen aan een veilige omgeving. 

De fietsenstallingen komen tot stand in nauwe samenspraak tussen de gemeente, NS en ProRail. Atelier Quadrat heeft het stedenbouwkundig masterplan voor de spoorzone opgesteld en de materialisatie van de omliggende openbare ruimte gekozen. Het lichtplan is ontwikkeld met Atelier LEK. Dura Vermeer is al gestart met de bouw. Naar verwachting zijn de eerste fietsen vanaf zomer 2020 te stallen.  

tilburg / nederland

opdrachtgever
gemeente tilburg

vorige pagina
volgende pagina