Maar liefst 15 jaar werkte cepezed aan het stationsgebied in Tilburg. Met de opening van perron 4, het extra treinperron, komt er een einde aan een lange reeks projecten. Deze opgaven liepen uiteen van de renovatie van het monumentale station tot de bouw van een gloednieuw busstation.
Wat nu de Tilburgse Spoorzone is, heette voorheen de Verborgen Stad. En niet voor niets: op het rangeerterrein dat hier lag en in de fabrieken die er stonden, kwam je alleen als je er werkte. Het vrijkomen van deze 75 hectare pal achter het station van Tilburg, was een van de meest ingrijpende gebeurtenissen van de afgelopen twintig jaar, kun je gerust stellen. Het heelde het stedelijk weefsel.
Het centraal station kreeg een voor én een achterzijde en het industrieel erfgoed werd geprogrammeerd met publieke functies zoals een bibliotheek - in de LocHal - en restaurants. Er kwamen appartementengebouwen en de tunnel onder de sporen werd een openbare verbinding tussen het noorden en het centrum van de stad. Op deze manier hield de gemeente Tilburg knap het midden tussen hippe nieuwbouw en Tilburgs industriële verleden.
Voor cepezed begon het met een plan voor de organisatie van de openbare ruimte, waar ook Atelier Quadrat bij betrokken was - dit bureau ontwierp later de pleininrichting. cepezed gaf de tunnel vorm, met als belangrijke voorwaarde dat het treinverkeer nauwelijks hinder mocht hebben van de constructie. De prefab-onderdelen van de tunnel zijn onder de spoorbanen en perrons door geperst. In de tunnel zijn de opgangen naar de treinen en winkeltjes en kiosken.
lees meer over dit project
Wat nu de Tilburgse Spoorzone is, heette voorheen de Verborgen Stad. En niet voor niets: op het rangeerterrein dat hier lag en in de fabrieken die er stonden, kwam je alleen als je er werkte. Het vrijkomen van deze 75 hectare pal achter het station van Tilburg, was een van de meest ingrijpende gebeurtenissen van de afgelopen twintig jaar, kun je gerust stellen. Het heelde het stedelijk weefsel.
Het centraal station kreeg een voor én een achterzijde en het industrieel erfgoed werd geprogrammeerd met publieke functies zoals een bibliotheek - in de LocHal - en restaurants. Er kwamen appartementengebouwen en de tunnel onder de sporen werd een openbare verbinding tussen het noorden en het centrum van de stad. Op deze manier hield de gemeente Tilburg knap het midden tussen hippe nieuwbouw en Tilburgs industriële verleden.
Voor cepezed begon het met een plan voor de organisatie van de openbare ruimte, waar ook Atelier Quadrat bij betrokken was - dit bureau ontwierp later de pleininrichting. cepezed gaf de tunnel vorm, met als belangrijke voorwaarde dat het treinverkeer nauwelijks hinder mocht hebben van de constructie. De prefab-onderdelen van de tunnel zijn onder de spoorbanen en perrons door geperst. In de tunnel zijn de opgangen naar de treinen en winkeltjes en kiosken.
lees meer over dit project