Links klein
Engels Mail
Rechts klein

column: patent

Alweer bijna twee jaar geleden nam Elon (Musk) een loopje genomen met de gevestigde industriële orde. Dit keer niet door doodleuk een über succesvol automerk from scratch te beginnen, maar om alle door zijn bedrijf aangevraagde patenten vrij te geven. Op het eerste oog een bizarre stap. Maar wie wel beter weet begrijpt direct dat hier meer achter zit dan het dienen van het goede doel. Musk wil namelijk dat iedereen elektrisch gaat rijden. Maar als dit voorbehouden blijft aan Tesla rijders en hier en daar een verdwaalde Nissan Leaf of Renault ZoE (je zal er maar in gezien worden) dan duurt dat natuurlijk erg lang. Pas als de grote jongens ook mee doen dan zal er een beetje vaart in komen en zal bijvoorbeeld ook het aantal oplaadpunten toenemen. En dat is niet alleen goed voor het milieu maar vooral voor meneer Musk. Want die zal er meer auto’s door gaan verkopen.

Als echte petrolhead (je vraagt je af hoe lang dat nog zo heet) kan ik hier uren over praten en discussiëren. Maar tussendoor vraag ik mij wel eens af waarom we dit in onze, toch technisch wat minder complexe bouwwereld, nog niet hebben meegemaakt. Zijn er minder goede ideeën? Worden er soms minder patenten aangevraagd? Vast. Maar ik denk dat het grootste probleem is dat we teveel op onze eigen ideeën gaan zitten in de hoop er heel erg succesvol mee te worden.

Een van Nederlands’ bekendste innovatie experts, Gijs van Wulfen, zegt; ‘’invent alone, but you can only innovate together’’. Een waarheid als een koe en nog eenvoudig ook. Elon bewijst dat het werkt want Tesla verkocht onlangs bijna vierhonderdduizend Model 3’s zonder dat er ook maar één in de showroom staat. Ongelofelijk. Nu wij nog. Wie wordt de Elon Musk van de bouw?


Joost Heijnis, bouwtechnoloog cepezed, Delft

Gevelbouw 3 2016

Links klein
Rechts klein