Links klein
Engels Mail
Rechts klein

trs

Nieuw bedrijfsgebouw voor TRS, een specialistische firma in stille en energiebesparende transportkoelsystemen voor onder meer vrachtwagens en containers. Was de onderneming voorheen gevestigd op verschillende locaties in de omgeving, met dit pand heeft het nu een centraal onderkomen dat alle onderdelen verenigt.
Het gebouw is opgezet als één langwerpig en rechthoekig volume dat deels dubbelhoog is en deels twee bouwlagen beslaat. Hierbinnen is het hele programma met onder meer kantoren, werkplaatsen, sanitaire en facilitaire voorzieningen, magazijn, bergruimte en een bedrijfskantine ondergebracht.
De indeling is gebaseerd op een grid van 5400 mm, juist geschikt is voor een overheaddeur of vrachtwagen. Langs de Scheysloot wordt het aanzicht gekenmerkt door vijftien overheaddeuren op een rij. Hierdoor rijden de wagens naar binnen die TRS vervolgens van een koelingsysteem voorziet. In een strook van drie moduulmaten breed die het bouwvolume op zo’n tweederde van de lengte overdwars doorsnijdt, zijn op de begane grond onder meer het magazijn, het kantoor van de montagewerkplaats en de entree voor het werkplaatspersoneel gevestigd. Op de verdieping van deze strook bevinden zich de kleedkamers en wasruimten voor het werkplaatspersoneel, de bedrijfskantine en een groot dakterras. Naast deze strook doet een grote open ruimte van vier moduulmaten breed op het ogenblik voornamelijk dienst als berging.
Langs de provinciale weg richting Noordwijkerhout ligt aan de noordwestelijke gebouwkop een entreepatio voorzien van een elektrisch bediende taatspoort. Deze is bedoeld voor klanten en kantoorpersoneel, is bekleed met zwart gravel en wordt gevolgd door een ruim veertien meter diepe strook die de helft van de totale gebouwlengte beslaat en doorloopt tot aan het dakterras. Op de verdieping zijn hierin kantoren en faciliteiten als pantry’s, toiletten en het archief ondergebracht; op de begane grond bevinden zich er ruimten voor de assemblage van de koelsystemen. Deze ruimten sluiten direct aan op de montagehal waar de vrachtwagens staan. Zowel de montagewerkplaats, het bouwdeel met kantoren en faciliteiten als de zone met het magazijn en de bedrijfskantine zijn ruim voorzien van doorzichten die de verschillende gebouwonderdelen optisch met elkaar verbinden.
Het gebouw heeft een minimale staalconstructie met ranke H-kolommen. Geprofileerde stalen trapeziumplaten van 20 cm hoogte vormen het dak van de montagehal. Zij overspannen steeds 10,80 meter en zijn direct bevestigd aan de dakliggers bestaand uit IPE-profielen. Door schijfwerking van de platen zijn extra stabiliteits- en anti-kipvoorzieningen in het dak overbodig. De platen zijn bedekt met steenwol en dakbedekking en voor een goede akoestiek voorzien van perforatie. De vloeren en het dak van de kantoorzone zijn van betonnen kanaalplaten met een overspanning van 14,40 m. Het beton is overal grotendeels in het zicht gelaten, alleen lokaal en in de gangstrook zijn verlaagde plafondeilanden geïnstalleerd. De gesloten binnenwanden in de kantoorstrook zijn van MDF, de binnenwanden van de kantoren zelf zijn volledig transparant.
De kantoren hebben ook volledig glazen buitengevels. De overige gevels zijn van zwart stalen platen met een horizontaal profiel en isolerende binnendozen. Langs de entreepatio en de ramen op de begane grond is het profiel in geperforeerde uitvoering doorgezet. Op de hoeken sluiten de gevels aan in verstek. Ter plaatse van het dakterras is in het gevelvlak een windscherm van gaasdoek aangebracht. Een translucente topstrook boven de gesloten geveldelen voorziet de werkplaatsen royaal van daglicht. Voor extra daglicht is de zone waar de monteurs hun werkzaamheden verrichten voorzien van een langgerekte lichtstraat.
Voor een comfortabel en energiezuinig klimaat houdt betonkernactivering de vloeren op een constante temperatuur. De kantoren zijn uitgerust met inductie-units die warmte of koude toevoegen aan aangezogen lucht en deze vervolgens weer uitblazen. Een luchtwarmtepomp op het dak onttrekt energie aan de buitenlucht. Alle leidingen, doorvoeren en kanalen zijn in het zicht gelaten.
Het pand is zowel in- als extern goed uitbreidbaar. In het bouwdeel dat nu dienst doet als berging is aan de zijde van de provinciale weg eenvoudig een extra vloerveld van ruim 200 meter in te passen, terwijl het gebouwstramien eenvoudig is voort te zetten op de beschikbare grond naast het huidige pand.

noordwijk / nederland

opdrachtgever
trs transportkoeling

Links klein
Rechts klein