menu sluiten

no-nonsense en duurzaam squadrongebouw voor Maritiem Vliegkamp de Kooy

‘Een defensiegebouw ontwerpen voor maritieme helikopters, een jeugddroom die uitkomt voor architecten‘ volgens onze tendermanager Job van den Heuvel. cepezed ontwerpt het nieuwe squadrongebouw op Maritiem Vliegkamp de Kooy, de thuisbasis voor de NH90’s, de maritieme helikopters van Defensie. Er komt een groot gebouw met onder meer helikopterdocks en stafruimte. Ook de buitenruimte wordt heringericht. ‘Het wordt een no-nonsense gebouw waarmee Defensie weer vijftig jaar verder kan‘, aldus Roeland Rustema, projectmanager bij het Rijksvastgoedbedrijf.

860 squadron
Maritiem Vliegkamp de Kooy is onderdeel van het Defensie Helikopter Commando (DHC) van de Koninklijke Marine en thuisbasis voor de NH90’s, de maritieme helikopters van Defensie. Het nieuwe gebouw is bedoeld voor het 860 squadron. Het bevat naast een groot wasdock en 4 onderhoudsdocks voor NH90 helikopters kleinere ruimtes voor vluchtgerelateerde functies en de dagelijks leiding. Ook het 990 squadron maakt er gebruik van. Dit squadron is verantwoordelijk voor het ‘logistieke supportelement’ en het gereedschapsuitgiftepunt.

alles onder 1 dak
Juist vanwege de grote verschillen in functie, hoogte en technische eisen is de architectonische beeldtaal gericht op eenheid. Uniform gevelmateriaal, een prominente plint en een strakke, langgerekte daklijn houden de verschillende bouwdelen bij elkaar. Deze horizontaliteit past ook mooi in het open landschap van Noord-Holland. Het integreren van de constructie, kraanbanen en daklichten voorkomt visuele ruis in de hangars.

circulair
Uit de oude hangar, die plaatsmaakt voor de nieuwbouw, worden onderdelen en materialen geoogst voor hergebruik, zoals constructieve elementen, dakliggers en zonwering. Het is de bedoeling om ook de stelconplaten bij het helikopterplatform opnieuw te gebruiken, inclusief hun karakteristieke, fluorescerend roze belijning. De zone bij de entree wordt iets opgetild en ingericht met beplanting en zitplekken. Voor de opsluitband van het perk worden dakliggers hergebruikt, die tegelijkertijd functioneren als aanrijbeveiliging.

kit of parts-aanpak
Voor de constructie van de nieuwbouw geldt het principe: ‘staal waar logisch, hout waar kan’. De gekozen materialen zijn onderhoudsarm, kwalitatief hoogstaand en hebben een lage CO2-footprint. Een zorgvuldige detaillering, zonder richeltjes, houdt rekening met de weersinvloeden en het zout in de lucht van Den Helder. Ook de thermische schil om het gebouw te isoleren is duurzaam. Net als cepezeds kit of part-aanpak: de prefab-onderdelen worden op locatie droog gemonteerd en blijven zichtbaar, wat afwerkingsmateriaal bespaart. De kit of parts- aanpak zorgt voor weinig overlast tijdens de bouw, waardoor het vliegkamp operationeel kan blijven.

flexibel
De positionering van de functies en de installaties houdt al rekening met toekomstige wijzigingen in de plattegrond. En door het heldere grid van de constructie kan dat ook relatief makkelijk. Hetzelfde geldt voor eventuele toekomstige uitbreidingen: de situering van open en gesloten gevels, het constructieve grid en de kit of parts sorteren hierop voor.

Eerder maakte cepezed een ontwerp voor een vliegbasis, bekijk hier Integraal Logistiek Centrum Leeuwarden.

contact
mail bd@cepezed.nl of 
bel ons business development team op +31 (0)15 2150000