menu sluiten

nieuwe pier schiphol airport 

Vanwege het groeiend aantal passagiers versterkt luchthaven Schiphol zijn infrastructuur. Het eerste grote project is de nieuwe pier. cepezed en cepezedinterieur zijn gecontracteerd voor het total engineering-team dat is samengesteld door het internationale ingenieursbureau AECOM.

  • opdrachtgever(s)
  • schiphol nederland bv
  • locatie
  • haarlemmermeer
  • gebruiker(s)
  • schiphol nederland bv
  • expertise(s)
  • cepezed, cepezedinterieur

Een complex project  

De pier is in veel opzichten complex, mede vanwege zijn functie als mini-terminal, inclusief grenscontroles en security checks. Een essentiële factor is de logistiek met meer dan twintig typen passagiersstromen voor aankomen, vertrekken en overstappen binnen drie controle- en beveiligingsregimes (Schengen, Non-Schengen en Non-Schengen unscreened).

Een complex project
cepezed
cepezed

Unieke oplossing voor Amsterdam Airport  

Vliegtuigen van verschillende afmetingen en capaciteit maken bij de nieuwe pier op Amsterdam Airport gebruik van dezelfde gatehouses. Deze sluiten bovendien direct aan op de verschillende controle- en beveiligingsregimes. Een oplossing uniek voor Schiphol en zeldzaam in de internationale luchtvaart.

Unieke oplossing voor Amsterdam Airport
cepezed

Stakeholders van het vliegveld  

Een andere factor die dit project complex maakt, is het grote aantal stakeholders. Denk aan de afdelingen operations, consumers en asset management van Schiphol zelf. Of partijen als de luchtvaartmaatschappijen, marechaussee, douane en overheidsinstanties.

Het ontwerp moest in maar een jaar gemaakt worden en de realisatie moest snel plaatsvinden. Ook anticipeert het ontwerp nu al op twee volgende fasen.

Stakeholders van het vliegveld
cepezed
cepezed

Comfort voor passagiers  

De passagiers ervaren niets van alle complexiteit. Voor optimaal comfort heeft cepezed ingezet op een hoge afhandelingsefficiëntie en belevingskwaliteit. De drielaagse pier is een aangenaam verblijfsgebied met veel voorzieningen, zoals winkels en horeca.

Daarnaast zijn er veel zitplekken en wachtmogelijkheden. Deze plekken horen niet bij een specifieke gate; de reiziger kiest zelf waar hij het liefst zit.

Comfort voor passagiers
cepezed

Kunst, design en levendig groen  

De nieuwe pier is open en transparant. Er zijn onder meer grootschalige vides die de verdiepingen sterk verbinden. Hierin staat levend groen dat tot de bovenste bouwlaag groeit. In het interieur vinden passagiers kunst en Nederlandse designklassiekers.

Kunst, design en levendig groen
john gundlach | flying holland

Internationaal duurzaamheidslabel  

De pier is ontworpen op het internationale duurzaamheidslabel LEED Gold. De duurzaamheid zit onder andere in de modulaire opzet en de materiaaltoepassingen. Zo zijn de vloerafwerkingen van bamboe of lichtgewicht composiet op basis van marmerpuin, terwijl de plafonds van gerecycled kunststof zijn. De gevels zijn hoogisolerend en klimaatadaptief. De daken van de pier en gatehouses dragen zonnepanelen.

Het ontwerp voor de nieuwe pier was eind 2017 klaar. De bouw startte in 2018 en is in volle gang.

Internationaal duurzaamheidslabel
cepezed
john gundlach | flying holland

partners

  • primaire opdrachtgever: schiphol nederland b.v.
  • contractuele opdrachtgever: aecom
  • interieurontwerp: cepezedinterieur
  • ontwerp binnentuinen: copijn
  • constructies: imd raadgevende ingenieurs
  • installaties: aecom
  • bouwfysica & duurzaamheid: dgmr
  • hoofdaannemer: ballast nedam & tav construction
  • e&w-installateur: anelgrup
  • staalconstructie: bysteel
  • gevels: metal yapi

prijzen & nominaties

  • waf awards | toekomstige infrastructuur | 2018
klik om door te gaan