vorige pagina
english zoeken route & contact
volgende pagina

nieuwe pier schiphol

Vanwege het groeiend aantal passagiers versterkt luchthaven Schiphol zijn infrastructuur. Het eerste grote project is een nieuwe pier, die cepezed en cepezedinterieur ontwierpen als deel van een total engineering team gecontracteerd door het internationale ingenieursbureau AECOM.

Mede vanwege het functioneren als mini-terminal, inclusief grenscontroles en security checks, is de pier in veel opzichten uiterst complex. Een cruciale factor daarin is de logistiek met meer dan twintig typen passagiersstromen voor aankomen, vertrekken en overstappen binnen drie controle- en beveiligingsregimes. Vliegtuigen van verschillende afmetingen en capaciteit maken daarnaast gebruik van dezelfde gatehouses die op hun beurt direct aansluiten op de verschillende controle- en beveiligingsregimes: een oplossing uniek voor Schiphol en zeldzaam in de internationale luchtvaart.

Een andere factor is het grote aantal stakeholders als de afdelingen operations, consumers en asset management van Schiphol zelf, maar natuurlijk ook partijen als de luchtvaartmaatschappijen, marechaussee, douane en overheidsinstanties. Het ontwerp moest bovendien in slechts een jaar tot stand komen en snel gebouwd kunnen worden. Ook anticipeert het ontwerp nu al op twee volgende fasen. 

De passagiers ervaren echter niets van al deze complexiteit. Voor optimaal comfort is ingezet op een hoge afhandelingsefficiëntie en belevingskwaliteit. De drielaagse pier is mede ontworpen als aangenaam verblijfsgebied met een breed scala aan voorzieningen als winkels, horeca en een grote variëteit aan zitplekken en wachtmogelijkheden. Laatstgenoemden horen bovendien niet bij een specifieke gate; de reiziger kan kiezen waar hij zelf het liefst zit. De nieuwe pier is open en transparant, met onder meer grootschalige vides die de verdiepingen sterk verbinden en zijn ingericht met levend groen dat tot de bovenste bouwlaag groeit. In het interieur zijn kunst en Nederlandse designklassiekers opgenomen.

De pier krijgt het internationale duurzaamheidslabel LEED Gold. De duurzaamheid komt onder meer voort uit de modulaire opzet en de materiaaltoepassingen. Zo zijn vloerafwerkingen van bamboe of lichtgewicht composiet op basis van marmerpuin, terwijl plafonds van gerecycled kunststof zijn. De gevels zijn hoogisolerend en klimaatadaptief. Op de daken van de pier en gatehouses zijn zonnepanelen opgenomen. 

Het ontwerp voor de nieuwe pier was eind 2017 gereed en de bouw is gestart in 2018. De oplevering is gepland voor december 2020. 

schiphol / nederland

opdrachtgever
schiphol nederland bv

vorige pagina
volgende pagina