menu sluiten

van maerlantlyceum

bekijk

van maerlantlyceum 

Het 100-jarige Van Maerlantlyceum in Eindhoven straalt sinds kort weer uit dat het klaar is voor de toekomst. cepezed en cepezedinterieur ontwierpen de renovatie en de nieuwbouw. Het ontwerp was erop gericht het rijksmonumentale, enigszins gesloten bestaande gebouw extra tot zijn recht te laten komen. Doordat de nieuwbouw juist een open karakter kreeg ontstond een leeromgeving die 'bijdraagt aan de ontdekkingsreis van alle gebruikers', waar de leerlingen ‘van en met elkaar leren’.

  • opdrachtgever(s)
  • ons middelbaar onderwijs
  • locatie
  • eindhoven
  • gebruiker(s)
  • van maerlantlyceum
  • discipline(s)
  • cepezed
    cepezed interieur

ruimtelijk en divers  

In plaats van één groot atrium, komen er door het gebouw heen diverse ruimtes met uiteenlopende groottes, uitzichten en karakters. Voor iedere gelegenheid een passende plek; rustig en stil voor tijdens het studeren en open en gezellig voor tijdens de pauzes.

Het oorspronkelijke monumentale gebouw uit 1953 wordt gerenoveerd en aangepast aan de eisen van deze tijd. Dit betreft onder andere de lokaalafmetingen, het oplossen van akoestische problemen en het verduurzamen en thermisch isoleren van het rijksmonument. Door de jaren heen is de school gegroeid, wat een paar jaar na de opening al tot een uitbreiding leidde. Hiervan blijven de gevels staan, waarachter wij de nieuwe functies beter positioneren.

Waar de oudbouw een vrij gesloten karakter heeft, opent de nieuwbouw zich naar het park en de langsstromende Dommel. In een open paviljoen met uitzicht over het park worden bijzondere lokalen getoond, zoals die voor creatieve en technische vakken.

cepezed

school in het park  

Het Van Maerlantlyceum ligt op een unieke locatie, ingebed in het groene Dommelplantsoen. Aan de kant van de aangrenzende woonwijk zijn nieuwe volumes – vooral op de begane grond – klein gehouden, wat de relatie tussen de wijk en het park versterkt. Studenten plaatsen hun fietsen in de bestaande kelders, waardoor het straataanzicht vergroend kan worden. Dit versterkt het gevoel van een school in een park.

De nieuwe bouwdelen en het vernieuwde interieur echoën het groene karakter van de omgeving. In het hele pand worden bio-based materialen gebruikt in natuurlijke tinten en in het nieuwe atrium komen veel planten te staan. Maar het kleurenpalet van het interieur is ook afgeleid van de muurschilderingen in de bestaande school, die nog stammen uit 1953. Deze kleuren zijn aangevuld met accenten die juist sterk contrasteren.

De verdeling van de ruimtes sluit aan bij het huidige onderwijssysteem en speelt alvast in op toekomstige leermethoden, waarin samenwerken en ontdekken steeds belangrijker worden. Daarnaast zorgde cepezed voor de inval van veel natuurlijk daglicht en een aangename akoestiek.

cepezed

rijke geschiedenis  

Het oorspronkelijke gebouw naar ontwerp van architect Theo Taen werd in 1953 gebouwd voor het Sint Catherina Lyceum, een katholieke middelbare meisjesschool. Het ontwerp is gebaseerd op Deense en Noorse voorbeelden van zogenaamde Halscholen, met klaslokalen gegroepeerd rond een centrale hal.

Voor de centrale hal zijn verschillende kunstwerken gemaakt, waaronder een zandstenen beeld van Sint Catherina door Frans Fritschy, wandschilderingen van Lambert Simon en glas in lood van Albert Troost.

In 1957 bleek het gebouw al te klein en is het uitgebreid, wederom naar ontwerp van Taen. In de decennia erna is het complex diverse malen verbouwd en uitgebreid. Aan cepezed en cepezedinterieur de taak om deze geschiedenis in het ontwerp op te nemen.

voorgevel 1953
cepezed | lucas van der wee
cepezed | lucas van der wee

onderwijsondersteunend  

Het nieuwe lyceum wordt een gebouw dat voor alle gebruikers fijn is om in te zijn en dat het onderwijs zo goed mogelijk faciliteert. Een school waarin leerlingen, docenten en ondersteunend personeel zich veilig en geborgen voelen.

De actieve lesruimtes zoals het lab, de muziek-, handvaardigheidruimtes en de technieklokalen zijn zichtbaar door grote puien. In het atrium wordt het groen van buiten doorgetrokken, wat een prettige sfeer geeft en het binnenklimaat verbetert. Zo prikkelt het gebouw leerlingen om steeds meer te ontdekken en steeds nieuwe verbintenissen aan te gaan. Dit sluit aan bij het onderwijs van de toekomst, dat gericht is op 'van en met elkaar leren'.

cepezed

partners

  • opdrachtgever: ons middelbaar onderwijs
  • project- en programmamanagement: ics adviseurs
  • interieurontwerp: cepezedinterieur
  • constructies: vianen bouwadvies bv
  • installatieadvies: klictet installatie advies en beheer
  • lichtontwerp: frans van hooijdonk
  • bouwkosten: schreven bouwkostenadvies
  • landschapsontwerp: boschslabbers landschapsarchitecten